اختلال خواندن در دریای بیکران - اندیشه معلم خلاق

اختلال خواندن اصطلاحی گسترده و نوعی اختلال یادگیری است که نقائص روانی کلامی ، توانایی دقت در خواندن ، صحبت کردن و هجی کردن را در برمی گیرد  و می تواند در آگاهی واج شناسی ،‌رمز گشایی املا ، حافظه شنوایی کوتاه مدت و نامگذاری سریع ، مشکلاتی ایجاد می کند.


اختلال خواندن یک ناتوانایی یادگیری بر پایه مغز است که توانایی شخص به طور ویژه در خواندن آسیب می بیند.


ویژگی های کودکان با اختلال خواندن


بر اساس برخی پژوهش ها ،‌اختلال خواندن در پسران سه تا چهار برابر دختران است . کودکان با اختلال یادگیری ، تمایل به خواندن ندارند ،قادر نیستند برای خود یک دایره بینایی از لغات ایجاد کنند ، دامنه توجه آن ها کوتاه است ، در تمرکز مشکل دارند ،‌معمولا در مدرسه افت تحصیلی دارند ،‌احساس ناامیدی ، بی لیاقتی و کم جراتی می کنند ،‌در خواندن شفاهی و کلامی تردید می کنند  و گاهی دچار لکنت می شوند ،‌به جای این که چشم هایشان را هنگام خواندن حرکت دهند ، سرشان را تکان می دهند ، کلمه به کلمه می خوانند ، به زحمت و با صدای کشیده و لحن یکنواخت می خوانند ، به نقطه گذاری توجه ندارندو از توجه به معنی لغت غافلند ، واژه ها را غیر مرتبط با محتوی و غیر مرتبط با عناصر آوایی حدس می زنند، کلماتی را که تازه خوانده اند جابه جا تکرار می کنند.، حافظه دیداری و شنیداری ضعیفی دارند ، فاقد تمیز و تشخیص کافی شنیداری هستند، محیط خانوادگی برای موفقیت در مدرسه به آنان فشار می آورد و یا اینکه نگرش منفی افراطی به عملکرد مدرسه دارند ، رشد اجتماعی کافی ندارند و در مدرسه سازگاری شخصی مناسبی بروز نمی دهند.

 

انواع اختلال خواندن


بر اساس قانون آموزش افراد با ناتوانی ها ،‌مشکلات خواندن در کودکان با اختلال یادگیری بر سه نوع است :


1- مشکلات خواندن پایه که شامل دشواری در درک روابط بین صداها ، حروف و کلمات است .


2- مشکلات روانی خواندن که شامل خواندن با سرعت مناسب ، دقیق خواندن و طرز بیان درست می شود.


3- مشکلات درک خواندن که نوعی ناتوانی در فهم معنی کلمات و عبارات است..


به طور کلی ، مشکلات خواندن در کودکان با اختلال های یادگیری بر سه نوع است:


1- اختلال خواندن ناشی از تحولات واج شناسی : کودک با ابن اختلال ،‌در خواندن کلمات بی معنا مشکل دارد، حروف آغازین یا مبنایی کلمات را تغییر می هد.


2- اختلال  خواندن ناشی از سطوح تحول کودک : با این نوع اختلال ، در خواندن کلمات بی قاعده مشکل دارد.


 برگرفته شده از مجله تعلیم و تربیت استثنایی شماره ۳

 

/ 0 نظر / 17 بازدید